søndag den 24. april 2011

Hvordan vælger du IT drift værktøjer?

Så du har et problem i driften der sikkert kræver hjælp fra en af de millioner af løsninger. som findes på markedet men hvordan finder du "den rigtige løsning" på netop dine udfordringer?

Det er ikke nogen triviel sag og en proces, du kan lære at mestre, hvis du har klarlagt nogle kriterier først. Nedenstående er baseret på mange års observation af forskellige strategier og deres resultater hos vores kunder.

Selv om du måske ikke umiddelbart gør dig det klart, så findes der en række faktorer, der er afgørende for valget af løsning uden umiddelbart at havde noget med løsningen at gøre. De 3 vigtigste eksterne faktorer er:

  • Økonomi: Løsningen du vælger koster penge! Både i indkøb, vedligehold, implementering og uddannelse. Det gælder også selvom løsningen er gratis eller meget billig i indkøb / vedligehold. Det er afgørende, at du har en idé om de mulige økonomiske rammer for en løsning, før du prøver at vælge en. Skal den koste 10K, 100K, 500K eller 1M?
  • Brugervenlighed: Kan du og dine kollegaer bruge løsningen i løbet af kort tid uden at skulle bruge urealistisk lang tid på uddannelse? Du ved sikkert selv at det at tage meget mere end ½ - 1 dag fri fra arbejde er svært. Findes der portaler, videoer eller andet hvor I kan lære produktet selv eller skal I på et eksternt kursus? Hvor meget tid skal der løbende bruges på formel uddannelse versus selvtræning?
  • Leverandøren: Typen af leverandør kan blive afgørende for successen af dit valg, fordi forskellige leverandører betragter deres kunder helt anderledes end du gør dig klart. Herunder finder du 3 forskellige slags leverandørtyper:

    A) Enterprise: Stor multinational spiller med ubegrænsede ressourcer, mange produkter, meget viden og mange kunder. Det bliver dyrt (fordi producenten skal have betaling for hele den store organisation som står bag), du bliver underlagt producentens regler og processer så alting tager meget lang tid og det bliver ofte kompliceret, fordi producentens løsninger er beregnet til meget store (amerikanske) kunder. Producentens lydhørhed overfor dine ideer og ønsker er stort set nul. Skal du have den mindste smule hjælp, koster det penge og helpdesken et typisk outsorcet til et helt tredie land, hvor der ikke er garanti for, at du kan komme til at tale med en ekspert.

    B) Entreprenøren: Mindre producent ofte med udenlandsk repræsentation, som har færre ressourcer, færre produkter og færre kunder - specielt kunder i din region. Du vil opleve en stor grad af fleksibilitet hvad angår licenser, priser, support og fejlrettelser. Producenten har support i en anden tidszone, men supporten er normalt kompetent og svarer på både e-mail og telefon. Producentens lydhørhed overfor dine kommentarer og ideer er normalt ret stor. Der er en fare for at producenten ikke findes om nogle år eller bliver opkøbt af et andet firma med en anden strategi.

    C) Den lokale: Du vælger en løsning, hvor din lokale partner står på mål for at løsningen er den "rigtige". Partneren klarer kontakten til producenten og hjælper dig med både implementeing, uddannelse og support. Er den lokale partner god, får du alle fordelene. Hvis den lokale partner er dårlig, får du alle ulemperne. Husk at sikre dig, at du hvis det bliver nødvendigt har mulighed for at kontakte leverandøren direkte.

Så nu har du noget at kigge på, før du går ud og prøver at finde den rigtige løsning og er klar til at vælge bladt de mange kandidater, men hvordan finder du løsningen og hvad skal du se på under valget af løsningen?


Du er nu klar til at definere hvad løsningen skal udvirke i dit miljø / organisation og hvorfor du har brug for den (Eng: "compelling event"). Det er af afgørende betydning, at du kan svare på, hvorfor du vil have en ny løsning og hvilke problemer/udfordringer, det nye værktøj skal løse. Meget vigtigere end specifikke funktioner. Jeg har set utallige lister med kravsspecifikationer, der groft sagt repræsenterer "reservedele der flyver i formation". Da mange løsninger stort set kan det samme (dog ofte på forskellig måde) bliver det vigtigere at definere krav til brugervenlighed og hastighed end om produktet understøtter SNMP og WMI. Herunder kommer nogle eksempler på hvad du skal se efter i et produkt:

  • Spot on: Kan løsningen nogenlunde det du har brug for eller væsenligt meget mere eller mindre? Finder du en løsning, som nogenlunde kan det du har brug for, så er der stor sandsynlighed for, at den har det rigtige mix af økonomi og brugervenlighed til dit behov. Det er nemt at forelske sig i en masse funktioner, men det har tit et uheldig indvirkning på brugervenligheden, økonomien og implementeringstiden.
  • Best IT fit: Passer løsningen ind i virksomhedens IT strategi? Det spørgsmål er vigtigt at få besvaret og kan rumme mange "vejbump" af politisk og faglig karaker. Hvis du vælger en løsning, som er i uoverensstemmelse med virksomhedens IT strategi, får du næppe IT afdelingens udelte support og opbakning.
  • I like it: Når du får en præsentation af løsningen, har du så umiddelbart en god mavefornemelse? Det er måske den vigtigste parameter for valg af en løsning. Har du fornemmelsen af, at det en en løsning, som er nem, overskuelig, velfungerende og som løser dine opgaver, så er det stor sandsynlighed for, at du har fundet "den rigtige løsning".  

For at kunne vælge den rigtige løsning skal du formodentlig se på nogle alternativer og her kan det være en uvurderlig hjælp, hvis du kan få en uvildig lokal parner med på råd. Der findes så mange forskellige muligheder, at noget rådgivning vil spare dig for rigtigt meget tid, energi, natlige telefonsamtaler mv. Hvis du har afklaret de foregående punkter og går til en lokal partner med dine ønsker, skulle du kunne vælge den rigtige løsning på meget kort tid (typisk 1-3 måneder).

Søger du inspiration til at finde "den rigtige løsning", som kan hjælpe dig med at støtte din IT drift, så kan du fx:

  • Starte med Adam og Eva foran Google. Her er mulighederne ubegrænsede, men netop mængden af valgmuligheder er så overvældende, at det måske ikke er en god option for den utrænede løsningshunter.
  • Spørge leverandøren af den tilsvarende hardware. De vil ofte pege på en løsning, som specifikt understøtter deres produkter og er det, hvad du søger, så er det jo fint. Men forvent ikke et uvildigt råd eller en løsning som er bred, nem eller hurtig at implementere.
  • Hente inspiration hos din lokale partner. Hos Draware har vi inddelt vore løsninger  efter Emner, Metoder og Problemer for at du bedst muligt kan søge målrettet inspiration på nettet. Her kan du i ro og mag hvis du har tid læse om mulighederne, uden at blive "overfaldet" af en ivrig sælger.
  • Bruge en livline ved at ringe til en kollega eller til en lokal partner du stoler på. Det er ofte den hurtigste vej til at sikre, at valget falder på "den rigtige løsning".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar